Sommerferien 2020 er over for de aller fleste. Nå gjelder det å sette i gang aktiviteter og gjennomføre dem. Du kan hjelpe nye kunder å finne deg, og du kan minne faste kunder på at du finnes.

Uten å synes eller høres, blir man fort glemt. Virksomheten din har garantert noe viktig å melde. Uansett om du ønsker å selge noe, informere om noe, eller å skape oppmerksomhet for noe nytt, må du kommunisere det. Du har garantert et bilde eller en idé om hvem som er målgruppen din.
Det er bare å sette i gang. Her er noen enkle tips til noen kommunikasjonsaktiviteter du bør vurdere nå:
Nyhetsbrev

Noen tror at epost-nyhetsbrev som formidlingsform er dødt. Det er det absolutt ikke.
Nyheter, produktnytt, noe om nyansettelser, en ny storordre, eller nyttige brukertips til kunder og potensielle kunder. Muligheter og temaer er mange. Men begrens deg gjerne til noe få ting hver gang.
Synes du det er tungt med formuleringer eller at språket bør få mer liv, kan du søke bistand hos folk som er gode på dette. Kanskje du også har egne ansatte meg både skrivekløe og god formidlingsevne. Det aller viktigste er å gjøre noe, gjennomføre det, og evaluere det. Spør gjerne gode kontakter om hva de synes og hvordan de opplevde budskapet.
Systematisering
Noen har profesjonelle CRM-systemer som ivaretar og systematiserer kundekontakt og informasjon. Andre har epostlister, epostgrupper, eller spesialløsninger for nyhetsbrev. Felles for dem alle er at du ikke bare kan pøse ut informasjon til epostadresser du har skaffet deg. Du må ta hensyn til GDPR, personvern og forholde deg til gjeldende regelverk.
Det aller viktigste er å skape fengene og godt innhold. Bruk korte titler/overskrifter som pirrer videre leselyst. Test gjerne ulike varianter og systematiser erfaringene. Gjør teksten lettlest ved å bruke underoverskrifter, ikke for lange setninger og for mye dilldall. Kort og konsist, samtidig som du forklarer hva det handler om. Bruk også bilder, lenker til nettsteder eller kilder, og kanskje en video?
Nettsiden
Sakene i nyhetsbrevet kan leve sitt eget liv, men aller helst peke videre til nettsiden din. Dette for å skape trafikk og gi muligheten for mer dybdeinnsyn i hva du driver med. Når du publiserer saker på nettsiden, bør du behandle innholdet stort sett på samme måte som i nyhetsbrevet. Men på nettsiden kan mer utstrakt bruk av lenker til dybdeinformasjon og annet lesestoff være fornuftig.

Har du nok leveranser og business i virksomheten din, er det fort gjort å glemme eller ikke rekke å lage nytt innhold til nettsiden. Undertegnede har definitivt erfart det. Man prioriterer kunder, og nedprioriterer interne ting eller mer langsiktige behov.
Setter du opp en kalender med faste datoer for nettsaker og nyhetsbrev, har du litt press på deg. Og igjen – ekstern hjelp finnes. Nettsiden må ikke nødvendigvis fores med nye saker hver uke, men det er viktig å ha en gjennomtenkt plan for hyppigheten og innholdet.
Husk hvem du skriver for og hvorfor du skriver til akkurat dem. Ha egen strategi i bakhodet mens du jobber med dette.
Ha en fin sensommer, og skyt fart for å nå høstens målsetninger!