Blog

Ukategorisert

De produktive timene i juli

Sol er energi som kan styrke din arbeidsinnsats. Og du kan lagre den nå for å jobbe produktivt til høsten. (Skjermbilde fra yr.no)

Mange tenker at juli på jobben betyr lav produktivitet. Men du verden så mye god planleggingsjobb, ideutvikling og kreativitet som kan få spillerom.

Ja, jeg har allerede hatt mine tre herlige og varme ferieuker i sentrale Europa. Ja, jeg innrømmer at jeg er litt misunnelig på dem som har ferie nå mens jeg sitter på kontoret. Ja, jeg ser værprognosen som yr.no serverer for min hjemby Sarpsborg og nærliggende områder. Nei, jeg depper ikke over lav faktureringsgrad i juli. Ja, jeg jubler inne i meg for at jeg har tid til å jobbe med ideutvikling og bruke litt kreativitet.

Bra første halvår

Halvorsen Media har nå drevet i et halvt år, med gode resultater og flere nye spennende kunder. Både bedrifter og kommuner har fått sine tjenesteleveranser og etterspør mer til høsten. Med tryggheten om at resten av året vil bli hektisk og at faste kunder ønsker mer hjelp, er det en god følelse jeg har nå når jeg planlegger nye aktiviteter og prosjekter.

Får jeg lagt planer og strukturer i kalenderen, vil jeg jobbe mer effektivt når leveransene kommer tett på hverandre. Følelsen av å ha oversikt er veldig god. Følelsen av å ha kontroll er enda bedre. Derfor sitter jeg her og smiler mens jeg skriver at jeg gleder meg til høsten og lengre arbeidsdager.

Nå handler det om å jobbe vanlige eller litt korte dager, i tillegg til å nyte de lange ettermiddagene og lyse kveldene. Det er som å lade batteriene og samle energi som skal brukes senere.

sarpingen

Før sommeren gjennomførte jeg et testprosjekt sammen med Mood Grafisk Design. Magasinet sarpingenså dagens lys i juni. Magasinet ble distribuert i 22.000 eksemplarer og fikk kjemperespons i markedet, både hos lesere og bidragsytere. Bladet beskriver og skildrer sarpinger og utviklingen i Sarpsborg. Både Sarpsborg kommune, byselskapet isarpsborg og en rekke bedrifter var med i magasinet. Portrettintervjuer presenterte ulike typer sarpinger. Bedriftsreportasjer lot ledere fortelle om kjernen i sin virksomhet. Kulturaktører fikk reklamere for sine konserter og arrangementer. Kommunen fikk belyse byutviklingen og isarpsborg informere om sine aktiviteter.

Etter en grundig evaluering har vi nå bestemt oss for at magasinet sarpingen ikke bare er et testprosjekt. Det kommer nemlig flere utgivelser allerede til høsten. Aktører har allerede spurt om å få bli med, og snart er det salgsstart for innhold og sider som skal produseres.

Mitt samfunnsengasjement er grunnleggende for utgivelsen av magasinet. Det er så utrolig mye folk ikke vet om Sarpsborg og sarpinger, som det er verdt å skrive om. Derfor smiler jeg enda mer og gleder meg stort når jeg tenker på menneskene jeg skal møte og intervjuene som skal skrives.

Fortsatt god sommer, og lad batteriene mens varme og livgivende solstråler treffer Sarpsborg mange timer hver eneste dag.

Ukategorisert

Her kan du lese magasinet sarpingen

Les PDF-versjon og bla litt i magasinet i elektronisk versjon.
isarpsborg har 10 egne sider som en del av magasinet.

Besøk nettsiden sarpingen.com og les reportasjene og intervjuene.
Siden i bildet over er en faksimile av portrettintervju med Joachim Thomassen.


Har du innspill og meninger, så send en epost til svein@halvorsenmedia.no. Jeg vil gjerne vite litt om:
– Hva du mener om innhold, saker og design?
– Skal vi lage flere utgaver?
– Har du tips rundt intervjuobjekter og bidragsytere?
– Fant du lesestoffet interessant?

Ukategorisert

sarpingen – et nytt magasin

I morgen tidlig lanseres det nye magasinet sarpingen. Det sendes til alle husstander i Sarpsborg, nordre Borge og Rolvsøy. I tillegg lanseres nettsiden sarpingen.com og en Facebook-side.

Alle husstander i Sarpsborg, Nordre Borge og på Rolvsøy får et 52-siders magasin gratis i postkassa.

Magasinet sarpingen og nettsiden sarpingen.com publiserer lesestoff til deg som ønsker å få mer innsikt i noe av det som skjer i Sarpsborg. Du finner mange profilintervjuer av ulike sarpinger, i tillegg til artikler om byutvikling, kultur og idrett, næringsliv og annet.

Vi har også en Facebook-side, som i hovedsak lenker til saker som publiseres på sarpingen.com. Første utgivelse er et samarbeid mellom Sarpsborg kommune, isarpsborg, MOOD Grafisk Design, Halvorsen Media og en rekke lokale bedrifter og intervjuede personer. God lesing og god sommer.

Ukategorisert

Polert, personlig, eller kreativt?

Jo mer automatisert verden blir, jo mer ønsker folk seg et personlig preg i budskapet de blir servert.

Dette skriver Forbes i en artikkel om markedsføringstrender for 2019. I en kommunikasjonsverden hvor tilbydere bruker nettets beskaffenhet til å automatisere markedsføring og informasjon, må vi ikke glemme å være kreative. Datadrevne prinsipper og store tilgjengelige datamengder fører til analytisk perfeksjonisme og detaljert grunnlagsarbeid. Det at informasjonsmengden er så enormt stor og lett tilgjengelig, gjør det vanskeligere å både finne og velge det rette. Hvem har ikke sløst bort verdifull tid på nettsøk og leting, hvor du blir sittende å lese mye mer enn du hadde planlagt?

Polerte budskap

Det å skrive i du-form, betyr ikke det samme som at leseren din oppfatter det du vil formidle som personlig. Selv tekstroboter kan formulere personlige budskap etter du-målestokk. Ofte kan man føle at tekster er polerte og pyntede i sin form, innhold og språk. Et polert budskap, mange følgere og mange klikk på nettsiden, er ikke nødvendigvis oppskriften til gode kundeforhold og langvarige forretningsforbindelser. Det er viktigere å finne ut hvordan man når målgruppen sin enn å få masse klikk på nettsiden. 

Moderne datadrevne markedskommunikasjonsverktøy kan hjelpe deg langt på vei til å bygge grupperinger av målpersoner og håndtere disse. Men husk også at eksakt informasjon, gode råd, lekende språk som flyter godt, og relevant informasjon kan være avgjørende for om det blir resultater av kommunikasjonen.

Det klassiske utgangspunktet for kommunikasjon gjelder like mye i en datadreven verden: Hvem ønsker du å nå? Hvorfor og hvordan vil du kommunisere med dem?

Personlig og nært

Når du skriver, kan du tenke litt som en foredragsholder. En faglig viktig og nyttig presentasjon kan bli ødelagt av endeløse og overfylte sider i en Powerpoint-presentasjon. Selv om du noterer flittig, eller om foreleseren ettersender presentasjonen, betyr det ikke det samme som at du husker det som er forsøkt formidlet.

Men en foredragsholder som bruker de gamle retoriske prinsippene og triksene som er velbrukte og velprøvd helt tilbake til oldtiden, har større forutsetninger til å lykkes. Er du ekte, personlig, og ikke altfor strømlinjeformet, vil du bli husket som person. Da er det også lettere for mottakeren å memorere innholdet i det du formidler.

Noen legger også inn litt fomlende grep og «feil» i sine presentasjoner for å fange oppmerksomhet og engasjement.

Slike innfallsvinkler gjelder egentlig i all form for kommunikasjon. «Flinkis-språk» kan virke monotont, kopiert og upersonlig. Derfor handler det mye om å stole på sin egen stil og at det som er en naturlig del av deg også formidler mer troverdig enn det innlærte og kopierte.

Automatisert analyse

I dag kan kommunikatører bruke kunstig intelligens og databaserte analyseprosesser som håndterer enorme datamengder. «Big data» og kunstig intelligens kan likevel ikke fungere uten at gode rådgivere bruker sin innsikt i samfunn og bransje for å få noe ut av det. Jo større datamengder som gnages, og jo mer automatisert kommunikasjonsprosessene blir, jo større krav stilles til tolkninger og råd. Trender og ulike målgruppers holdninger og interesser kan kartlegges grundigere og tydeligere enn før vi fikk de store datamengdene vi kunne basere det på.

Fakta er fortsatt fakta. Mange og tydelige faktaopplysninger gir oss godt beslutningsgrunnlag. Men det personlige preget kommer vi fortsatt ikke utenom. For å få til det, er vi fortsatt avhengig av både kreativ og kunstnerisk tenkning får å fange nødvendig oppmerksomhet.

Det kreative får oftest best uttelling når grunnarbeidet er godt. Det er som med en improviserende skuespiller eller jazzmusiker – Gode og kreative improvisasjoner bygger på systematisk grunnlæring og masse trening. Det faktabaserte grunnlaget formidlet med kreativ presisjon og personlighet er ofte det som treffer virkelig godt – og huskes.

Ukategorisert

Når en kunde av en kunde lykkes

Hansen Protection: Administrerende direktør Terje Gorm Hansen i Hansen Protection har stor tro på at 300-årsjubileet i Moss i 2020 kommer til å virvle opp masse oppmerksomhet rundt egen bedrift. Derfor ønsker han også å bidra økonomisk. (Faksimile fra Moss Avis 4.3.2018)

Når en kunde lykkes, er det artig å se resultatet for en rådgiver som bidrar i kulissene. Når kunden til kunden også lykkes med hyggelig PR og oppmerksomhet, er det enda bedre.

I dette tilfellet er det den tradisjonsrike Mosse-bedriften Hansen Protection (Tidligere deler av virksomheten til Helly Hansen) som bidrar finansielt for å gjøre 300-årsjubileet i Moss enda bedre. Bidraget er verdier for 600.000 kroner, 100.00 mer enn det Moss Avis skriver.

I 2020 feirer Moss byjubileum og blir 300 år, samtidig med at kommunene Moss og Rygge slås sammen. Dette skal selvsagt feires og markeres på storslagent vis, slik Sarpsborg gjorde under 1000-årsjubileet i 2016. Kommunen har lagt mange millioner kroner på bordet, men nå kommer også næringslivet på banen for å styrke budsjettet. Dette for at mossinger og besøkende skal få flere og bedre arrangementer og hendelser i 2020.

Første sponsor har signert 300-årsjubileet Moss2020

Hansen Protection er den første bedriften som har signert sponsoravtale med byjubileet. En hjørnestensbedrift legger vesentlige verdier på bordet for at innbyggerne i Moss skal sikres gode jubileumsopplevelser i 2020.

  • Vi er storfornøyde med at Hansen Protection vil bidra til at vi kan skape noe virkelig minnerikt i 2020. Med så mange og så store arrangementer som Moss skal by på om under to år, er det viktig å styrke finansieringen og samarbeidet med næringslivet. I tillegg er det ekstra stor stas at en spennende bedrift og arbeidsplass med lange tradisjoner og dype røtter i Moss blir vår støttespiller. Det er et sterkt signal, sier prosjektleder for Moss2020, Trygve G. Nordby.
Sikkerhet: Terje Gorm Hansen (t.v.) bidrar med støtte til prosjektleder Trygve G. Nordbye i Moss2020. Det blir en budsjettmessig sikkerhet for 300-årsjubileet i Moss. (Foto: Svein A. Halvorsen)

Selv om kommunen legger store midler i potten for at byen skal feire 300 år med stil og spennende innhold, ønsker prosjektlederen å skape et spleiselag for å gjøre arrangementene større, bedre og billigere for folk. Mange arrangementer vil bli gratis for publikum, og noen får subsidierte billettpriser dersom prosjektlederens frieri til næringslivet gir god respons. Og med Hansen Protection er han godt i gang. Nå håper prosjektlederen at engasjementet og viljen Hansen Protection ved adm. dir. Terje Gorm Hansen viser, vil smitte over på andre bedriftsledere.

  • Vi er jo mossinger, og vil være med å bidra på dette. For oss er det en god mulighet for å markere oss på mange måter. Både internt og eksternt. Dessuten får vi muligheten til å vise frem spennende produkter og løsninger i avtaleperioden, og det har selvsagt verdi for oss, smiler Hansen.

Den handlekraftige mossepatrioten og bedriftslederen brukte ikke mange dagene fra det første møtet med Moss2020 og til han tok beslutningen om å tre støttende til. Og han oppfordrer andre bedrifter til å bli med. 300-årsjubileet skal gjøre mossinger i den nye storkommunen stoltere av byen sin, og bli med på å løfte synet på Moss. Det er en ypperlig anledning til å samle mange ulike krefter for tidenes arrangementsår og bydugnad. Dette kommer til å gjøre Moss til en mer synlig by nasjonalt, og tiltrekke mange besøkende. 

Om 22 måneder starter 2020 og 300-årsjubileet med stor folkefest og nyttårsfeiring, med tusenvis av mennesker på Kirketorget.

Fakta om Moss2020 og 300-årsjubileet i Moss:

  • 10. august 2020 er det 300 år siden Moss fikk bystatus av Fredrik IV. Dette skal feires på behørig vis med folkefest, arrangementer og aktiviteter for byens innbyggere og besøkende.
  • Moss og Rygge slår seg sammen til én kommune i 2020. 
  • Det overordnete målet for jubileumsåret er å bygge felles identitet og kultur, samt inspirere til å skape nye verdier i den «nye» Moss kommune.
  • Mange arrangement vil bli spredd ut over hele jubileumsåret. Den sentrale jubileumsuken vil være fra lørdag 8. august til søndag 16. august 2020, med en stor folkefest lørdag 15. august. Det blir blant mye annet felles nyttårsfeiring inn og ut av jubileumsåret, åpningsuke i nytt kulturhus i januar og første uken i juni vil Rygge middelalderkirke stå i fokus.
  • Se mer informasjon på nettsiden.

Fakta om Hansen Protection

  • Jobber med personlig beskyttelse, arbeidsregntøy Båt- og spesialprodukter. Slagord: «Tar vare på mennesker, verdier og miljø».
  • I 1877 startet produksjon av regntøy og presenninger. I 1932 redningsvester og sikkerhetsutstyr.
  • Frem til 2011 var Hansen Protection en del av Helly Hansen.
  • Se mer informasjon på nettsiden.



Ukategorisert

Kunnskap skal deles

Det hjelper lite å være ekspert på noe hvis du tviholder på kunnskapen din og aldri deler den med noen. Kunnskap er også handelsvare, så du behøver nødvendigvis ikke gi bort din ekspertise helt gratis. Men relasjonsbygging i forretningslivet er ofte basert på at men deler noe kunnskap, og tar betalt for noe annet.

Noe av den mest verdifulle kunnskapen en liten bedrift kan snappe opp gratis, finner man i ulike nettverk og sosiale samlingspunkter. Heldigvis er de fleste mennesker skapt slik at de har behov for en viss sosial kontakt. En hyggelig samtale ved kaffeautomaten eller i kantina fører ofte til at to personer deler informasjon. Noen ganger kan en setning eller to, føre til ideer og ny kontakt, som igjen blir business. «Er du god på det? Jeg har selv en kunde som leter etter en som deg». Slikt sett kan en vennlig henvisning drive virksomheten din videre, til nye kunder.

Jeg startet nylig opp min nye virksomhet Halvorsen Media. Først tenkte jeg at hjemmekontor ville være dugelig for meg de første månedene. Men så fikk jeg tips om et hyggelig kontorfellesskap i Sarpsborg sentrum. Der fant jeg en god blanding av spennende småbedrifter og næringsdrivende, og kunne gjerne flyttet rett inn. Selv om jeg er handlekraftig, vurderer jeg oftest flere alternativer før jeg slår til på noe som virker bra. Neste skritt var å legge ut en kjapp melding på Facebook med teksten: «Kjenner jeg noen som kjenner til et kontorfellesskap eller lite krypinn for mitt nye lille firma? Helst sentrumsnært i Sarpsborg».

Etter to dager hadde jeg tittet på og vurdert hele syv aktører som hadde ledig kontor til meg. Jeg endte opp i Hafslund Kunnskapspark, rett ved Sarpsfossen og Sarpsbrua – på Hafslund-siden. Her sitter jeg sammen med mange andre småbedrifter, i eget solid kontor på 17 kvadratmeter i vakre omgivelser. Bygningen er oppført i 1930 og var tidligere hovedkontoret til kraftkonsernet Hafslund. Her er det med andre ord tatt mange både gode og kraftige beslutninger. Her har mennesker jobbet og møtt hverandre gjennom 89 år. Og mye har garantert vært gratis informasjonsdeling og sosialisering som har ført til business.

I Hafslund kunnskapspark holder 19 ulike bedrifter hus, fra store Sweco til lille Halvorsen Media. Vi har to kaffemaskiner i fellesområde, posttjenester, fellesprinter og skanner, møterom, kantine i toppetasjen og mye mer. Jeg jobber selvsagt endel ute hos kundene mine. Men når jeg er her på kontoret, setter jeg stor pris på fellesskapet og de mange ulike mennesketypene og bransjene som er representert her. Flere av dem jeg deler lunsjpausen med føles nesten som kolleger. Vi deler kunnskap daglig. Om været, politikk, samfunnsoppgaver, idrett, kultur og masse annet. Det sosiale samværet er både trivelig og viktig. Og innimellom er det en som kjenner en som….. Ja, det kan føre til oppdrag.

Byr man litt på seg selv og deler kunnskap, så får man noen ganger litt igjen også. Det er bra, spesielt for oss som jobber i det som kalles kunnskapsbransjer. Ha en kunnskapsrik dag.

Ukategorisert

Godord eller ordforurensning?

Ord: Ord kan skape kontakt, hvis det ikke er for mange av dem. (Photo by Pixabay)

Grensen mellom spenstig språk og språkstøy

Den gode og fengende teksten er nøkkelen til effektiv kommunikasjon. Men nøkkelen er ikke alltid like lett å kopiere fra person til person. Til det er språk et altfor personlig verktøy. Det språket som flyter lekende lett i den enes penn, kan gå på tverke hos en annen. Viktigst er det å bruke sin egen stemme, sin egen språkdrakt og sin egen naturlige uttrykksform.

Bokstaver: Bokstavenes rekkefølge betyr nesten alt. (Photo by Pixabay)

Det viktige førsteinntrykket

Gode tekster er ikke så enkelt som mange tror. Det er sjelden vare. Ganske ofte er tekster fargeløse, upersonlige og kanskje litt kjedelige også. Har du et viktig og godt budskap, er det synd om leseren din faller fra og stopper lesingen bare etter et par setninger.

Førsteinntrykket sies å være veldig viktig første gang to mennesker møtes. Med tekster er det akkurat på samme måten. Klarer du ikke å fange oppmerksomhet eller appellere til noe med en gang, har du kanskje forspilt muligheten før du er skikkelig i gang. 

Lær dette av nyhetsjournalister. De er ofte mestere på å spisse en tittel og ingress, slik at du blir dratt videre i teksten av både lyst og vilje. Men husk også at teksten lenger ned skal levere og innfri forventningene du har skapt i tittelen. Hvem har ikke irritert seg over en avistittel som ikke er helt på grep med selve saken?

Bruk gjerne mellomtitler

En lang tekst kan virke uoverkommelig, spesielt om du som leser har dårlig tid. Her har jeg brukt en liten mellomtittel for at du skal skjønne hva de kommende setningene handler om. På den måten skaper du litt luft, nye leserinnganger, og muligheten til å skanne sakens titler og mellomtitler før du avgjør om du leser videre.

En mellomtittel er et forvarsel. Er det et relevant nøkkelord, eller et godord, hjelper den deg som skribent til å fenge leseren. Du kan også få egenhjelp til å strukturere teksten ved å bruke korte mellomtitler. Du belyser flere delemner hver for seg i teksten din. Disse tipsene gjelder primært tekster som beskriver en slags nyhet eller informasjon. Skjønnlitteraturen deler ikke opp på denne måten. Der er kapitlene lengre, fordi teksten skal flyte uforstyrret – og ikke minst at leseren av en bok er villig til å spandere mye mer tid enn leseren av en sak på en nettside.

Mye ordforurensning

Støy: Dagens samfunn har overproduksjon av ord og kommunikasjon. (Photo by Pixabay)

Dagens samfunn har overproduksjon av kommunikasjon. Man konkurrerer om oppmerksomheten i medier og på mange andre arenaer der informasjon deles og mennesker møtes eller følger med. Mengden av tekst, lyd, video og andre kommunikasjonsformer har blitt så stor at det for mange oppleves som forurensning og støy. Epost har blitt en veldig effektiv, nyttig og vanlig kommunikasjonsform både i jobb og privat. Problemet nå er at epostmengden har vokst seg så enormt stor at det er vanskelig å holde fokus og klare å følge opp alle oppgaver som deiser ned i fanget ditt fra epostboksen.

Derfor oppleves ord noen ganger som slitsomme. Det blir for mange av dem, rett og slett.

Titler, oversikt og språklige fargenyanser er veldig viktig for at folk skal lese det du skriver. Denne teksten kan være et eksempel i seg selv, og enkelte vil mene at jeg kunne skrevet dette med færre ord for å nå leserne effektivt. Men det er ikke bare mengden som teller. Det er flyten i språket og hvor interessant du uttrykker deg også. Skriver du interessant og har godt språk, gidder leseren å henge med lengre.

Fem kjennetegn ved gode tekster

  1. Interessant og relevant.Tenk på den du skriver for. Funn ut hvem du henvender deg til, og forsøk å se for deg en person så tydelig og godt definert som mulig. Da blir det enklere å justere språkets enkelhet eller kompleksitet. Du må bruke ord og begreper som leseren forstår, og unngå for mange faguttrykk og fremmedord hvis du ikke skriver til en ekspert på feltet. Skriv for leseren din, ikke for sjefen eller andre du kan ønske å imponere. Treffer du på karakteristikken av leseren og språket du fører, blir teksten din raskt mer interessant og relevant.
  2. Velskrevet.Vi snakker om flyt i språket når en tekst er lett å lese. Husk å ikke bruke for lange setninger. Leddsetninger kan kanskje deles opp i flere setninger. Adjektiver piffer opp språket slik at leseren kan se for seg innholdet i bilder. Men ikke bruk for mange av dem, så det blir pompøst. En god tekst treffer leseren.
  3. Anslag.En sterk åpning betyr alt. Du fanger leseren i en overskrift eller tittel, samt en inngang som pirrer leseren til å fortsette.
  4. Nyheter.Teksten din bidrar forhåpentligvis med noe nytt for leseren. En original tanke eller en idé beskriver gjerne en nyhet. Forsøk å trekke frem det du tror er nytt, nyttig og verdifullt for leseren.
  5. Personlig stemme.Du er den du er, så ikke forsøk å bytte språkdrakt til en person som ikke kler deg. Teksten treffer leseren når den kommer innenfra deg. Derfor er det viktig å jobbe med å finne sin egen stemme. Trener du på å uttrykke deg på din personlige måte, vil du over tid fenge flere lesere. Gode tekster er et resultat av individuell kreativitet. Diskuterer du teksten din med mange andre for å få forbedringsinnspill, kan du miste det viktige personlige preget. Utvikler du selvtillit for eget språk, behøver du kanskje heller ikke å la andre foreslå for mange forbedringer. Da er du selvgående.