Batteriene er oppladet etter en herlig sommer. Nå gjelder det å komme skikkelig i gang med høstens aktiviteter og gjennomføre med stil. Og ikke glem å informere kundene dine om hva som skjer.

De aller fleste har nå brukt det meste av årets sommerferie. Nok en hjemmeferie i Norge, og 2021 ble nok en sommer med mye solvarme og herlig vær. Ser vi tilbake halvannet år i tid, da pandemien brøt ut og snudde mye på hodet, har veldig mye forandret seg.
Noen bransjer går så det suser, mens andre kan prise seg lykkelig for offentlige støtteordninger som har bidratt til at hjulene har rullet. Nå ser det endelig ut til at vi kan planlegge aktiviteter og se fremover mot tilstander som var som før.
Varige forandringer
Halvannet år med hjemmekontor, nettmøter, nedstengt jobbsosialisering og en hverdag hvor jobbetid og privattid blandes i fleksible løsninger som har både fordeler og ulemper. Noen trenger kontormessige rammer og skille mellom jobb og fritid, mens andre både lykkes og stortrives med livet foran skjermen på hjemmekontoret.
Noen arbeidsplasser ruller og går like bra med hjemmekontor som kontorlandskaper fulle av folk. Mens andre bedrifter er avhengig av å få folk på jobb. Spesielt bedrifter og ansatte som produserer noe fysisk. Det er vrient å flytte verkstedet, samlebåndet eller produksjonslinja hjem til folk.
Men pandemien kommer til å forandre hverdagen i mange bedrifter. Vi har lært oss nye samhandlingsmodeller og nettarbeid. Vi har lært oss å planlegge og ta hensyn til smittevern og avstand mellom mennesker for å beskytte den enkelte. Enkelte vil si at kunnskapen om logistikk har utviklet seg enormt. Dette åpner for å vurdere nye muligheter og arbeidsformer i nærings- og arbeidslivet. Det blir spennende å se hva som skjer de neste årene rundt i kontorlandskapene og produksjonslokalene.

Husk kundene!
Uansett hvordan bedriftene nå skal jobbe og menneskene skal samarbeide, er det viktig å sette søkelys på kundene og deres behov. Derfor må du kontinuerlig fore kundene dine med relevant informasjon. De fleste drukner nesten i informasjon i hverdagen, men leser og fanger likevel opp det som er nødvendig og interessant. Husk på dette når du informerer. Du må fange oppmerksomheten og pirre nysgjerrigheten. Du må strukturere informasjonen og gjøre den så relevant du makter til dine ulike målgrupper.
Noen tror at epost-nyhetsbrev som formidlingsform er dødt. Det er det absolutt ikke.
Nyheter, produktnytt, noe om nyansettelser, en ny storordre, eller nyttige brukertips til kunder og potensielle kunder. Muligheter og temaer er mange. Men begrens deg gjerne til noe få ting hver gang.
Synes du det er tungt med formuleringer eller at språket bør få mer liv, kan du søke bistand hos folk som er gode på dette. Kanskje du også har egne ansatte meg både skrivekløe og god formidlingsevne. Det aller viktigste er å gjøre noe, gjennomføre det, og evaluere det. Spør gjerne gode kontakter om hva de synes og hvordan de opplevde budskapet.

Systematisering
Mange bedrifter har profesjonelle CRM-systemer som ivaretar og systematiserer kundekontakt og informasjon. Andre har epostlister, epostgrupper, eller spesialløsninger for nyhetsbrev. Felles for dem alle er at du ikke bare kan pøse ut informasjon til epostadresser du har skaffet deg. Du må ta hensyn til personvern og forholde deg til gjeldende regelverk.
Det aller viktigste er å skape fengene og godt innhold. Bruk korte titler/overskrifter som pirrer videre leselyst. Test gjerne ulike varianter og systematiser erfaringene. Gjør teksten lettlest ved å bruke underoverskrifter, ikke for lange setninger og for mye dilldall. Kort og konsist, samtidig som du forklarer hva det handler om. Bruk også bilder, lenker til nettsteder eller kilder, og kanskje en video?
Nettsiden
Sakene i nyhetsbrevet kan leve sitt eget liv, men aller helst peke videre til nettsiden din. Dette for å skape trafikk og gi muligheten for mer dybdeinnsyn i hva du driver med. Når du publiserer saker på nettsiden, bør du behandle innholdet stort sett på samme måte som i nyhetsbrevet. Men på nettsiden kan mer utstrakt bruk av lenker til dybdeinformasjon og annet lesestoff være fornuftig.
Har du full fart i virksomheten din, er det fort gjort å glemme å lage nytt innhold til nettsiden. Man prioriterer kunder, og nedprioriterer interne ting eller mer langsiktige behov.
Setter du opp en kalender med faste datoer for nettsaker og nyhetsbrev, har du litt press på deg. Og igjen – ekstern hjelp finnes. Nettsiden må ikke nødvendigvis fores med nye saker hver uke, men det er viktig å ha en gjennomtenkt plan for hyppigheten og innholdet.Husk hvem du skriver for og hvorfor du skriver til akkurat dem. Ha egen strategi i bakhodet mens du jobber med dette.
